Kisah Nabi Khidir Mengunjungi Baitul Haram

Berkata Abu Naim dalam kitab Al-Hilyah: Bercerita kepada kami Ubaidullah bin Muhammad, dari Muhammad bin Yahya, dari Ahmad bin Manshur, dari Ahmad bin Jamil, katanya berkata Sufyan bin Uyainah: “Pada waktu saya tawaf di Baitullah, tiba-tiba saya melihat seorang yang sedang memimpin satu rombongan jama’ah mengerjakan tawaf.

Saya bersama orang yang bangun di sekelilingku memperhatikan lelaki itu. Ada di antara mereka yang berkata: “Lelaki yang memimpin rombongan yang tawaf itu nampaknya seorang yang nrimo dan berilmu”. Kami perhatikan beliau bahkan kami ikuti ke mana beliau pergi.

Lelaki itu pergi ke Maqam Ibrahim lalu mengerjakan sholat di situ. Selesai sholat beliau menengadahkan kedua tangannya dan berdoa. Setelah itu beliau melihat ke arah kami dan berkata: “Tahukah kau apa kata Tuhanmu?”. Kami menjawab: “Tidak”. Dia berkata: “Tuhanmu berfirman: ‘Aku ialah raja’. Kamu mendakwa diri sebagai raja.” 

Kemudian beliau memalingkan wajahnya ke arah kiblat, menengadahkan kedua tangannya sebagai tanda berdoa. Kemudian beliau berpaling kepada kami dan berkata: “Tahukah kau apa kata Tuhanmu?”. Kami menjawab: “Tidak”. Dia berkata: “Tuhanmu berfirman: ‘Akulah yang Maha Hidup dan tidak akan mati untuk selamanya’. Kamu mendakwa dirimu hidup dan tidak akan mati.”



Setelah itu beliau menghadap ke arah kiblat dan berdoa. Selesai berdoa beliau berpaling kepada kami sambil berkata: “Tahukah kau apa kata Tuhanmu?”. Kami menjawab: “Tidak”. Dia berkata: “Tuhanmu berkata: ‘Akulah Tuhan yang apabila menghendaki sesuatu, jadilah, maka akan jadi’. Adakah di antara kau yang mengaku apabila menginginkan sesuatu, jadilah, terus akan jadi?”.

Kata Ibnu Uyainah lagi: “Kemudian beliau pun pergi dan kami tidak melihatnya lagi. Setelah itu saya berjumpa dengan Sufyan As-Tsauri dan beliau berkata: “Barangkali lelaki itu ialah Nabi Khidir atau wali Allah yang lain”.


Wallahu A’lam


Sumber: Syaikh Ibnu Hajar Al-Asqalani

Comments

Popular posts from this blog

Viral How To Cook A Brisket In A Roaster Oven Background

Kisah Karomah Kh. Mahrus Ali Dan Kh. Marzuqi Dahlan

Kisah Keistimewaan Membaca Shalawat Nabi