Kisah Cowok Melihat Istana Para Syuhada Yang Wafat Di Laut

Diceritakan, saat Hasan Al-Bashri berceramah di hadapan jamaahnya, tiba-tiba tiba seseorang yang matanya kehijau-hijauan. Melihat yang demikian Hasan Al-Bashri bertanya kepadanya: “Apakah memang begini engkau semenjak dilahirkan oleh ibumu atau ini sebagai sebuah tanda?”. Orang yang gres tiba itu berkata: “Memangnya engkau kenal kepadaku, wahai Abu Said?”. Hasan Al-Bashri bertanya: “Siapa engkau sebenarnya?”. Lelaki itu memperkenalkan dirinya di hadapan semua jama’ah yang ada di kawasan itu. Hasan Al-Bashri berkata lagi: “Tolong ceritakan bagaimana kisahmu”.

Lelaki itu bercerita: “Dulu, saya mengangkut semua barang-barangku ke dalam kapal. Aku pun berlayar menuju Cina. Ketika sedang berlayar mengarungi lautan yang dalam, tiba-tiba angin bertiup kencang. Terjadi ombak yang begitu jago dan kapal yang saya naiki pun terbalik. Rupanya ajalku belum tiba, saya dibawa oleh ombak ke tepian pantai. Aku terdampar di satu pulau yang tidak didiami oleh manusia. Empat bulan lamanya saya seorang diri di pulau itu. Makanan tidak ada kecuali daun-daunan dan batang kayu yang lapuk. Bahkan minuman pun tidak ada kecuali air mata yang senantiasa mengalir lantaran kesedihanku.

Tidak berdaya lagi menahan hidup ibarat itu, saya pun bermaksud meninggalkan pulau itu dengan berenang menyeberangi lautan yang luas. Ketika sudah berenang mendekati bahari yang ombaknya landai, tiba-tiba di hadapanku sudah ada istana yang pintunya dari perak. Aku buka pintunya, rupanya di dalamnya ada kamar-kamar dan beberapa ruang tamu yang lengkap dengan perhiasan. Di dalam istana itu juga ada beberapa buah peti yang dihiasi dengan permata. Aku buka salah satu peti itu. Aku dekati peti itu lalu terasa semerbak aroma yang cukup harum. Aku buka perlahan-lahan, rupanya di dalam peti itu ada jenazah yang masih segar ibarat orang tidur. Aku tutup kembali peti itu lalu saya keluar dari istana itu.



Baru saja turun dari tangga istana, saya bertemu dengan dua orang cowok tampan dan sangat ramah. Mereka bertanya siapa saya dan saya pun menjelaskan asal muasalku. Mereka berkata: “Pergilah ke pohon itu. Di bawah pohon itu ada taman yang indah. Dan di situ, ada orang bau tanah yang sedang mengerjakan sholat. Dia itu baik orangnya. Ceritakan dirimu dan keadaanmu kepadanya lalu nanti dia akan mengatakan jalan kepadamu”.

Aku pun pergi ke pohon yang mereka tunjukkan itu. Memang benar, di bawahnya ada seorang lelaki bau tanah yang sedang duduk berzikir. Aku ucapkan salam kepadanya lalu dia pun menjawabnya. Dia tanya siapa diriku lalu saya pun menjelaskannya. Dia tanya mengapa saya hingga di kawasan itu, lalu saya ceritakan semuanya. Lelaki bau tanah itu melongo sejenak merenungkan perjalananku dan macam-macam yang saya lihat sebelumnya. Dia tanya lagi di mana kampungku lalu saya ceritakan. Kemudian lelaki itu berkata: “Kalau begitu, duduklah dulu”.

Aku duduk sambil memperhatikan lelaki bau tanah itu. Tidak usang lalu datanglah kumpulan awan mendekati beliau. Anehnya, awan itu mampu berbicara ibarat insan dengan mengucapkan: “Assalamu ‘alaikum, ya wali Allah”. Beliau menjawab salam awan itu lalu awan itu pun berhenti di hadapan beliau.

Beliau bertanya kepada awan itu: “Kemana engkau hendak pergi?”. Awan itu menjawab: “Aku mau pergi ke kampung ini dan kampung ini”. Kemudian awan itu pun pergi ibarat ditiup angin. Datang lagi awan-awan yang lain dan kesemuanya berhenti di hadapan beliau. Beliau bertanya lagi kepada awan yang tiba kemudian: “Kemana engkau hendak pergi?”. Awan itu menjawab: “Aku mau pergi ke Basrah”. Beliau berkata: “Kalau begitu, turunlah dulu”. Awan itu turun dan berhenti di hadapan beliau. Beliau berkata: “Bawa orang ini ke depan rumahnya dengan selamat”.

Nampaknya awan itu sudah siap untuk membawaku. Sebelum berangkat, saya bertanya kepada orang bau tanah itu: “Demi Tuhan yang telah memuliakan engkau, tolong ceritakan kepadaku apa itu istana tadi, siapa dua orang cowok itu dan siapa engkau?”.

Orang bau tanah itu berkata: “Istana yang engkau lihat tadi ialah kawasan para syuhada yang gugur di laut. Orang-orang yang mati syahid di bahari telah dibawa oleh malaikat. Mayat para syuhada itu mereka masukkan ke dalam peti yang dihiasi dengan emas dan permata, disemprot dengan wangi-wangian dan mereka masukkan (simpan) di dalam istana ibarat yang engkau lihat tadi. Dua orang cowok tampan yang engkau jumpai tadi ialah malaikat yang disuruh Allah untuk mengurus mereka pada waktu pagi dan petang. Sedangkan saya ini ialah Khidir. Aku dahulu memohon kepada Allah semoga berkumpul dengan umat nabimu, Muhammad SAW”.

Lelaki yang dibawa awan dan tiba menjumpai Hasan Al-Bashri itu berkata lagi: “Sewaktu terbang bersama awan, saya terkejut lantaran melihat sesuatu yang mengejutkan. Dan itulah sebabnya mataku ibarat yang engkau lihat ini”.

Mendengar yang demikian Hasan Al-Bashri berkata: “Sungguh mengagumkan pengalaman hidupmu”.

Wallahu A’lam


Oleh : Syaikh Ibnu Hajar Al-Asqalani

Comments

Popular posts from this blog

Viral How To Cook A Brisket In A Roaster Oven Background

Kisah Karomah Kh. Mahrus Ali Dan Kh. Marzuqi Dahlan

Kisah Keistimewaan Membaca Shalawat Nabi